PRESENTATION | MEDVERKANDE | SPELDATUM | FÖRESTÄLLNINGSBILDER | KONTAKT | |||
| |||||||
Drömkvädet Drömkvädet nedtecknades för första gången på 1840-talet i Telemark i Norge. Forskarna har länge diskuterat dess ålder och ursprung, men troligtvis är det från slutet av 1200- eller början av 1300-talet. Drömkvädet rör sig i den katolska teologin och mytologin, men har även fornnordiska inslag. Det är en av många medeltida, europeiska visionsdikter i en tradition som kröns med Dantes Divina Commedia. | |||||||
Rit
och berättande Tina Quartey har i många år burit på tanken att använda batámusiken med sin rika repertoar och sin religiösa och mytologiska kontext i ett teatersammanhang, för att på så vis koppla samman rit och berättande. Batátrummorna har sitt ursprung hos yorubafolket i Nigeria och Benin och är centrala i den afrokubanska Santeriareligionens ritual. Batámusiken bygger på kommunikation mellan tre trummor, där den största - modertrumman, Iyá - leder det musikaliska skeendet. De rytmer och egenskaper som tillskrivs orishas, gudarna, i denna religion spelar en nyckelroll i vår gestaltning. Slagverkaren Ignacio Guerra Acosta har, förutom att medverka som musiker, varit en ovärderlig kunskapskälla både vad gäller batámusiken och den afrokubanska religionen och kulturen. | |||||||
Mask Idén och partituret till föreställningen har vuxit fram i samarbete mellan Tina Quartey och Sven Kristersson. Den gemensamma viljan att arbeta med ett rituellt berättande födde en lust att också arbeta med mask. Här fastnade Sven Kristersson för att använda den neapolitanske Commedia dell´Artefiguren Pulcinella och ibland låta honom tala på versmåttet ottave rime. Pulcinella representerar människan, han är "envar", och är i traditionen förbunden med kommunikationens gud Hermes som för själarna till underjorden. Det är maskmakaren Torbjörn Ahlström som tillverkat Pulcinellas mask och agerat "barnmorska" när karaktären tagit form. | |||||||
Ett
möte Arbetet med Drömkvädet har alltså inneburit möten mellan flera traditioner. Våra inspirationskällor syns också i kläderna: kostymören Peter Holm har inspirerats av både Santeria och Commedia dell´Arte. Martin Brandqvist är musiker och kompositör men har också många års erfarenhet av teater och skådespeleri. Han har liksom vår ljussättare Per Sundin och flera andra medverkande, tidigare samverkat med regissören Peter Oskarsson. Drömkvädet är ingen ny bekantskap för Peter Oskarsson, som redan för länge sedan intresserade sig för berättelsen i samband med tillkomsten av en nordisk maskverkstad på Helsingegården i Järvsö. Vårt Drömkväde är frukten av mötet mellan oss alla i ensemblen, och skapandeprocessen har tagit oss till nya platser i våra teater- och musiklandskap. | |||||||
Kontakt: Tina Quartey tel:0709-935070 | Sven Kristersson tel:0708-164515 | ||||||